vineri, 13 ianuarie 2017

Cum să te ferești de manipulare, online și offline





Pe parcursul experienței mele de angajat Google, am avut ocazia să interacționez cu o mulțime de antreprenori* online care încercau să vândă tot felul de chestii pe Internet.
Timp de 1 an am avut ocazia să înțeleg ce fel de român vinde chestii pe Internet și ce fel de român cumpără chestii de pe Internet.
Din acest motiv, m-am hotarât să scriu acest articol.
Mi-am dat seama, cu mâhnire, că mult prea mulți oameni sunt foarte ușor de păcălit și cad foarte ușor în plasa celor care vor să obțină un ban rapid pe spinarea unor oameni care au mare nevoie de o soluție.
De asemenea, mi-am mai dat seama că unii oameni nu fac nici măcar o scurtă cercetare pentru a determina dacă unele promisiuni de marketing sunt reale sau nu.
În plus, trecutul meu de marketer mi-a oferit acces la foarte multă informație despre persuasiune, psihologie, influență și manipulare; îndeajuns de multă încât să recunosc marketing-ul mincinos.
Recomandările mele din acest articol au rolul să te ajute să te protejezi manipulare, de comercianți rău-intenționați și în general de marketing-ul mincinos, nu doar în online, dar și în offline.
Te anunț dinainte că acest articol este un articol lung, așa că te sfătuiesc să îl faci bookmark și să revii la el de câte ori ai nevoie.
Ce vei învăța din acest articol:
  • care este profilul omului ușor de manipulat
  • cum arată web design-ul menit să manipuleze
  • cum să te ferești de comercianții rău-intenționați
  • cum să te ferești de marketing-ul mincinos
  • cum să recunoști o schemă piramidală
  • cum să iei decizii mai bune



Mirajul banilor rapizi – o poveste despre naivitatea mea

Aveam cred că vreo 17-18 ani când am fost abordat să particip la o prezentare despre o oportunitate de a face mulți bani, rapid.
Fiind tânăr și naiv, am participat, sperând că voi primi o idee fantastică.
Prezentarea era despre reforma pensiilor private și cum faptul că vor deveni obligatorii reprezintă o șansă fantastică de a face bani.
Cei care au livrat prezentarea reușiseră să mă convingă, astfel că am început să mă pregătesc să fiu unul dintre cei care conving oamenii să semneze acele polițe.
Nu mai știu care era venitul pe poliță semnată atunci, dar era undeva la vreo 50RON parcă.
Întrebasem vreo 2-3 persoane dacă vor să semneze acel contract prin mine, ei acceptaseră, dar pe măsură ce căutam alte persoane îmi dădeam seama de prostia la care participam.
Mă plimbam liniștit pe stradă pe un bulevard cu mult trafic și vedeam “brokeri” cu un clipboard în mână încercând să convingă oameni de pe stradă la întâmplare, să semneze o poliță de asigurare.
Atunci mi-am dat seama că ceva e greșit și am revizuit în minte toată prezentarea aia și mi-am dat seama că noi de fapt eram doar recrutați să facem munca unor “team-leaderi” și de fapt ei făceau grosul banilor, munca pe care aceștia doar o făceau era să recruteze mai multă forță (naivă) de muncă, iar noi le livram rezultatele.
Inițial nu ni se prezentase toată chestia ca fiind un MLM (multi-level marketing), ci doar ni s-a spus că vom face mai mulți oameni pe măsură ce convingeam mai mulți să devină brokeri temporari, până se termina reforma.
Totul era prezentat ca pe o oportunitate de a deveni lideri. 🙂
Când intrasem la facultate și aveam vreo 19 ani, am fost invitat la o altă prezentare, sunat fiind de un amic pe care îl știam din liceu.
Acea prezentare se ținea într-unul dintre amfiteatrele Universității Transilvania din Brașov, așadar consideram că această prezentare este destul de credibilă, dat fiind faptul că Universitatea a permis ca aceasta să aibă loc în instituția sa.
În acea prezentare ni se prezenta un fel de site, care era menit să strângă la un loc toți profesioniștii și business-urile din România și să îi ajute să facă bani.
Site-ul era mai degrabă un business adresat firmelor care doreau poziții superioare în Google.
Cei care prezentau ne arătau tot felul de statistici și ne povesteau cât de “disperate” sunt firmele care nu au site sau nu au bani să își facă unul, ca să prindă primele poziții pe Google.
Nu știam foarte multe despre afacerile online pe atunci, dar observam scepticismul din sală și entuziasmul exagerat pe care îl afișau cei care prezentau.
Sincer, mă simțeam ca la o predică a vreunui “healer” american care ar fi fost trimisul lui Dumnezeu pe Pământ.
Nu am asistat la toată prezentarea pentru că mi-am amintit de experiența stupidă pe care am avut-o cu asigurările și am decis că MLM-urile nu sunt pentru mine.
Programul MLM care ni s-a prezentat se numea Infopagina și se dorea a fi un fel de LinkedIn românesc pe vremea aia. Ţin minte că foarte mulți studenți au fost recrutați sau mai bine zis, au acceptat să fie recrutați, și deodată foarte mulți veneau pe la Universitate îmbrăcați în costum și aveau atitudine de vânzători :)).
Mă amuză pentru țin bine minte cât de falsă era toată atmosfera. Infopagina își pierdea recruții mai repede decât reușea să îi atragă, ajungând să dispară din vizorul nostru, al studenților.
Infopagina își pierdea oamenii de vânzări pentru că aceștia își dădeau seama că vindeau un produs care nu era bun, exista soluții gratuite mai bune decât produsul Infopagina.
Din ce am citit online, unul dintre fondatorii Infopagina mai încearcă diverse afaceri și face tot felul de prezentări despre cum să faci bani. 🙂
După experiențele cu asigurările și cu Infopagina, au mai fost tot felul de momente în care am fost abordat să fac parte din MLM-uri și din afaceri online din care puteai să faci “bani rapid și fără efort”, dar le-am refuzat din simplu  motiv pentru că mi se păreau suspecte, apelau la marketing mincinos sau pur și simplu nu credeam în produsele acestora (nu erau viabile din punct de vedere științific).
Pe parcursul anului în care am lucrat pentru Google am avut ocazia să văd și o altă față a marketingului mincinos, prin prisma unor antreprenori* care se foloseau de AdWords ca să își promoveze produsele contrafăcute (cizme Ugg și RayBan falși) sau produse informaționale de calitate îndoielnică sau fictive (mărirea penisului, manuale de seducție, cum să slăbești rapid, cum să faci bani pe net rapid).
Dacă este să mergi dincolo de poveștile mele personale, vei vedea câteva atribute ale omului ușor de păcălit, atribute pe care și eu le  dețineam atunci când eram un tânăr dornic de afirmare, venit din clasa medie și care încă nu era suficient de rațional (nu avea un model solid de luare a deciziilor).

Profilul omului care este ușor de manipulat

Înainte să vorbim de strategii de cum să te protejezi de oamenii care vor să te păcălească, în online și în offline, mai întâi trebuie să vorbim cum arată omul ușor de păcălit și de manipulat.
În alcătuirea profilului voi fi nevoit să generalizez și pe alocuri, să jignesc, încearcă te rog să vezi totul în perspectivă, nu caut să judec pe nimeni, dar caut să îi ajut pe toți cei care au nevoie.

Profilul omului care este ușor de manipulat:

Omul ușor de manipulat este leneș 

Îi este mult mai comod să caute scurtături, nu-i place să citească toate detaliile, nu are timp pentru că e tot timpul ocupat cu diverse sau nu vrea să își facă timp, nu știe că are alternative.

Omul ușor de manipulat este sărac

Are (întotdeauna) mai puțin decât își dorește.
Nu e neapărat o problemă de bani, ci mai degrabă de dorințe (ne)îndeplinite.
Poți să ai 1000 de euro/lună salariu și tot să nu fie suficient, pentru că tu crezi că meriți sau ai nevoie de mai mult ca să îți acoperi dorințele și capriciile.

Omul ușor de manipulat este needucat și nu se informează

Un om ca să fie păcălit, nu trebuie să fie naiv tot timpul, trebuie să fie naiv la un moment dat.
În general naivitatea o consider echivalentă cu lipsa informării sau lenea de a se informa și din acest motiv spun needucat.

Omul ușor de manipulat este disperat

Un om disperat este un om care a ajuns la capătul răbdării și la capătul rațiunii.
Acest om va căuta orice soluție ca să își încheie suferință pricinuită de o problemă care are o însemnătate ridicată pentru el.
Această problemă poate să fie orice, de la un obiect material pe care și-l dorește foarte mult, la un obiect nematerial, ceva după care tânjește foarte mult (prieteni, dragoste, statut, respect etc).

Omul ușor de manipulat este bolnav

Cel care suferă fizic sau psihic este de obicei și cel mai expus țepelor, marketingul mincinos este cel mai eficient când tu ești bolnav, pentru că ai face orice să scapi de problemă.
Acestea sunt atributele generale ale omului ușor de păcălit și reprezintă practic momentele (perioadele) în care suntem și cel mai vulnerabili.
Oricine poate fi în situația aceasta, asta ne include pe amândoi (eu și cu tine), din acest motiv trebuie să ne creăm niște strategii prin care să ne ferim de manipulare.

Manipulare prin design – trucuri de web design menite să te manipuleze

Următoarea prezentare are 30 de minute și prezintă cu exemple foarte clare cum anumite companii, majoritatea de renume, se folosesc de diverse tehnici de design ca să te păcălească să cumperi lucruri de care nu ai nevoie sau să te oblige să cumperi mai mult.
Prezentarea poate părea lungă, dar este extrem de bună și de interesantă.

7 semnale de alarmă ale afacerilor și produselor suspecte




1. Vânzarea un produs sau unui serviciu care nu este deosebit/diferențiat în niciun fel sau ale cărui beneficii sunt discutabile

Un semnal de alarmă pentru tine ar trebui să se declanșeze atunci când o firmă nu vinde un produs sau serviciu care să se diferențieze în vreun fel anume sau beneficiile produsului sunt foarte ușor de combătut.
O antrepiză suspectă de obicei alege să vândă produse “comodizate” sau alte produse care există deja în cantitate și ofertă generoasă.

2. Promitrea unei întoarceri rapide și generoase ale investiției

Există metode într-adevăr a face bani repede, dar până să ajungi în punctul în care să ți se reîntoarcă investiția rapid, va trebui să cheltuiești mulți sau să înveți foarte multe.
Deci orice proces de a face bani are o curbă de învățare, la început ești total ineficient, iar în timp vei face din ce în ce mai ușor bani, pentru că înțelegi procesul mai bine.
Totuși, schemele piramidale și/sau site-urile care promit venituri rapide și consistente, cu minim de efort nu sunt oportunități reale de a face bani, decât pentru cei care îți vând ție produsul.
Se spune că cea mai ușoară metodă de a face bani pe net e să îi înveți pe ceilalți cum să facă bani pe net. 🙂
În categoria asta a produselor care promit rezultate mărețe pe termen scurt nu intră doar produsele care te învață să faci bani, dar și produsele care te ajută să slăbești rapid, să devii alt om în câteva luni și tot felul de alte promisiuni pe termen scurt.

3. Promitrea unor bani făcuți cu extrem de multă ușurință și/sau în mod pasiv

Persoanele care îți prezintă astfel de oportunități mai că îți spun în față că ești prost dacă nu te bagi în afacere cu ei.
Venitul pasiv există și este o strategie viabilă de diversificare a veniturilor și chiar cred în el.
Totuși, prea mulți antreprenori* prezintă venitul pasiv ca fiind o chestie pe care o poate face oricine și că veniturile vor veni extrem de rapid.
Realitatea venitului pasiv nu este atât de roză precum o fac alții să pară.
De exemplu site-ul 1cartepesaptamana.ro produce pentru mine venit pasiv, în jurul a 300-400 de euro/lună (venit brut).
Am scris articole (exemplu) în care am oferit linkuri afiliate către cărți și eu primesc un comision de pe urma fiecărei cărți vândute.
Totuși, ca să ajung la un venit satisfăcător, am scris continuu timp de aproape 12 luni de zile, fără să am rezultate financiare notabile.
De asemenea, faptul că eu câștig un comision în funcție de vânzarea de cărți pe care o produc este o consecință a faptului că oamenii au încredere în recomandările mele și pentru mine este mai important acest lucru decât venitul pe care îl produc.
Din acest motiv, am specificat clar în footer-ul site-ului că linkurile către cărți și produse sunt linkuri care îmi produc comisioane și care susțin financiar blogul. De altfel, sunt printre puținii bloggeri care menționează acest lucru public (da, mă laud).
Banii nu se fac așa ușor, trebuie să faci multe încercări până când să ajungi la un nivel de performanță și să faci banii mai rapid ca la început. Venitul pasiv este mai degrabă o strategie pe termen lung, decât una pe termen scurt. 🙂

4. Produsul/Serviciul nu prezintă garanții sau garanția este una superficială

Deși orice site care face comerț dă un link către ANPC, multe dintre ele nu oferă garanții suplimentare viabile și reale (returnarea banilor în X zile, schimbarea produsului, plata la livrare, servicii post-vânzare, garanție extinsă etc).
Mai există site-uri care spun că oferă niște garanții, dar de fapt ele doar menționează undeva pe site sau afișează un badge care spune că dau banii înapoi în 30 de zile.
Garanția până la urmă este doar o promisiune și tu nu ai de unde să știi că ea va fi respectată sau nu.
Problema mare pe care o vei întâlni la vânzătorii cu probleme e că nu îi poți identifica.
Nu știi o adresă fizică, un număr de telefon real, niște date de identificare a firmei sau o persoană de contact, așadar îți recomand să nu ai încredere în firme/site-uri care nu au niște detalii de contact clare la vedere.

5. Trebuie să îți cumperi intrarea în program

Unul dintre trucurile preferate, des întâlnit în cadrul schemelor piramidale, este următorul: “Vrei să faci bani cu noi? Ei bine trebuie să cumperi mai întâi pachetul de bază, pe care tu apoi îl vei revinde.”
Tu, deși devii reprezentantul afacerii, trebuie să îți cumperi accesul la produs sau în unele cazuri la pregătirea necesară desfășurării activității de reprezentant de vânzări. Unele scheme piramidale îți vor vinde pachetul de pregătire sau accesul la diverse prezentări ale unor oameni care “știu” să facă bani.
Infopagina nu mai țin minte dacă vindea celor care urmau să lucreze pentru ei accesul la site, dar știu că toți erau obligați să își facă un cont și să completeze contul cu un “conținut profesionist”.
Practic cei care urmau să vândă conturile de pe platformă deveneau și utilizatorii de bază ai site-ului. Ironic, nu? 🙂
Așadar ferește-te de afacerile în care trebuie să cumperi “pachetul de bază” sau “pachetul de training” ca să poți apoi să îți faci treaba.

6. Modul real de cum faci bani este de fapt extrem de complicat

Un exemplu destul de la îndemână întâlnit în schemele piramidale:  acestea au o schemă complexă de comisioane, structurată pe mult prea multe nivele, iar grosul banilor vine dacă reușești de fapt să recrutezi mai mulți oameni în sistem.
Practic, ca să faci bani, trebuie ca pe lângă să convingi lumea să cumpere produsul de bază, să mai și recrutezi oameni care să vândă pentru tine.
Astfel, tu, cel care intrai cu speranța de a face bani, ești nevoit să îți creezi și propria forță de muncă pentru a-ți suplimenta veniturile.

7.  Nu cunoști niciun exemplu credibil care să fi folosit produsul respectiv

Ştii toate testimonialele alea frumoase ale oamenilor care au slăbit zeci de kilograme fără efort? Ei bine, sunt false. 🙂
Mă rog, o bună parte dintre ele sunt la fel de false ca pozele cu care vin însoțite și/sau recenziile video care sunt făcute de către clienți “bine-intenționați”.
E ciudat să intri pe site-uri precum Adevarul.ro, care au uneori niște articole foarte faine, scrise de oameni talentați și să vezi reclame tâmpite cum este cea de mai jos: 625x150_RO_130weightlossman8_522c7652 Deseori stau și mă amuz și mă întreb, cine e atât de “fraier” încât să pice la prostiile astea și apoi mă trezesc din vis și îmi dau seama că sunt suficienți oameni încât să creadă că există “o metodă șocantă de pierde în greutate descoperită de niște cercetători din SUA” sau că suplimentul X le va schimba viața.
În primul rând, o poză cum e cea din bannerul de mai sus, poate fi foarte ușor falsificată, după cum este demonstrat în următorul video (clic aici dacă nu vezi video-ul) Dacă tot ce ai la îndemână este testimonialul unui om pe care nu îl cunoști sau cu care nu poți vorbi în mod direct, față în față, îți recomand să te ferești de produsul pe care acesta îl recomandă.
Pe Fiverr, un site unde oamenii vând tot felul de servicii la preț de 5 dolari, poți plăti diverși domni și domnișoare să îți producă testimoniale video, scrise sau poze de “înainte” și “după”.

Cum să te ferești de marketingul mincinos

Să te ferești de marketingul mincinos și de produsele cu risc ridicat este mai ușor decât crezi.
Ţinând cont că nu mi-am luat niciodată o “țeapă” și că am lucrat suficient în Google să văd tiparele la care apelează cei care vor să păcălească, consider că înțeleg suficient de bine marketing-ul mincinos încât să îl miros de la o poștă.

1. Fii sceptic – caută întotdeauna adevărul, nu cauta să ai dreptate

Primul lucru pe care trebui să îl faci este să fii sceptic cu privire la tot ceea ce citești.
NU zic că nu trebuie să crezi în ceea ce citești, ci mai degrabă că nu trebuie să te lași convins din prima.
Deseori mi se întâmplă să am discuții cu apropiați sau rude despre tot felul de știri sau chestii pe care le-au citit de pe Internet și pe care le cred adevărate, ca apoi eu să îmi pierd timpul încercând să îi conving că nu e așa.
Aici intră:
  • discuții despre diete
  • boli
  • tratamente
  • psihologie
  • argumente
  • procente și statistică
  • și multe altele.
Uneori se întâmplă să mai mă înșel și eu, am și eu o mulțime de preconcepții sau informații pe care nu le-am verificat suficient, din acest motiv obiectivul fiecărei discuții în contradictoriu pe care o am, este de fapt aflarea adevărului, nu despre cine are sau nu are dreptate. 🙂

2. Caută pe Google informații despre produs scrise de părți care nu au un interes financiar în acel produs

Cea mai facilă metodă de descoperire a adevărului este să faci o căutare pe Google și să mergi din link în link până dai de o sursă reputabilă.
O sursă care merită crezută este de obicei un om de știință cu o reputație excelentă, un review pe viu sau o recenzie care prezintă echilibrat un produs.
Eu când cumpăr cărți de pe Amazon întotdeauna citesc review-urile  negative și nu pe cele pozitive.
Am constatat în timp că review-urile negative sunt mult mai constructive decât cele care cântă la unison cât de bun e un produs.
De asemenea, nu există produse perfecte, iar de acest lucru trebuie să ții cont întotdeauna.
Cercetează întotdeauna și reputația celui care scrie review-ul sau cel care a conceput produsul.
Oricum ar fi, fă măcar efortul minim de a face 2-3 căutări pe Google. Sunt încă surprins câți oameni cred din prima informația pe care o citesc, fără să o verifice (măcar) din 2-3 surse.

3. Poartă-te ca un detectiv particular

Un detectiv particular merge până în pânzele albe pentru clientul său, iar acest lucru ar trebui să îl faci și tu ca să fii sigur că afli adevărul.
Unul dintre trucurile mele preferate este să caut sursa unei imagini sau să o analizez în detaliu.
Partea amuzantă este că dau peste tot felul de site-uri care vând chestii de slăbire rapidă sau alte produse care îți promit rezultate miraculoase și văd poze cu români care nu arată ca niște români sau după ce caut sursa unei poze cu TinEye sau cu Google Images, constant că “Andreea” care spune pe site că a dat jos 20 de kile, are de fapt numele de Katy și e din Florida. :))
Primul lucru pe care îl fac întotdeauna este să verific afirmațiile care conțin date precise de tipul “Soluții care au schimbat viețile a 70.000 de oameni”.
Mă gândesc… de unde a apărut numărul ăsta, cum s-a făcut contorizarea, cine a făcut numărătoarea, este ea corectă, merită să am încredere în sursa care face această afirmație? Sunt chestii la care eu mă gândesc înainte să iau o decizie dacă merg înainte sau nu cu un produs.
Un alt exemplu banal îl reprezintă studiile făcute de chiar comercianții care vând și produsul: “Un studiu realizat pe un esantion de 150 de persoane cu varsta cuprinsa intre 25 si 45 de ani demonstreaza ca 7 din 10 consumatori prefera espresso intensa.
Felul în care este formulat acest studiu și plasamentul descrierii (pe postere unde apar espresoarele Dolce Gusto) te fac să crezi că 7 din 10 de fapt preferă capsulele lor “Expresso Intenso”.

4. Citește fiecare rând

“Diavolul se ascunde în detalii!”.
Ţine minte vorba asta, repet-o de încă 3 ori și bag-o bine la cap.
Citește fiecare rând cu maximă atenție.
În timp ce scriam acest articol am dat peste un site care îți promite să slăbești rapid cu ajutorul unor plasturi pe care îi pui pe talpa piciorului și care te ajută să elimini diverse toxine.
Sincer, nu știu dacă funcționează sau nu, dar textul de pe site-ul lor este pur și simplu amuzant și îmi indică faptul că ceva e suspect.
Pe la începutul site-ului îți arată că poți slăbi începând cu ziua a 5-a a folosirii plasturilor și mai jos au un disclaimer care spune următoarele:
Marturiile prezente in cadrul acestui site ne-au fost trimise de catre consumatorii Produsului X prin email sau scrisori. De retinut faptul ca, desi marea majoritate a clientilor nostri a pierdut in greutate, in timpul si dupa administrarea plasturilor Produsului X, nu garantam rezultate vizibile imediat.” (boldul e de la mine)
Ce spuneam mai devreme despre 0 garanții? 🙂

5. Nu lua decizii atunci când ești vulnerabil

Ţi-am descris mai sus că atunci când ești leneș, bolnav, disperat, sărac și dezinformat/needucat, ești foarte vulnerabil și probabilitatea ca tu să iei decizii proaste este foarte mare.
Așadar, încearcă să amâni astfel decizii care implică investiția unor sume mari de bani pentru zile în care ești mai sănătos, ai mai multă energie sau nu trăiești șocuri emoționale puternice.

6. Rațiunea și sinceritatea sunt singurele tale arme reale

Atunci când am avut probleme cu greutatea, de reușisem să ating “superba” masă de 103kg, singurele lucruri care m-au ajutat au fost rațiunea și sinceritatea față de propria persoană.
Ştiam că nu o să reușesc să slăbesc și să mă mențin la o greutate OK fără să îmi schimb obiceiurile. 
Ştiam de asemenea că nicio carte, niciun supliment, niciun exercițiu “revoluționar”, niciun antrenor personal nu mă va vindeca de obiceiul de a mânca nesănătos, decât eu îmi doresc asta cu adevărat.
Așadar, am făcut ce era mai rațional posibil și anume să îmi schimb obiceiurile legate de alimentație și sport și să renunț la respectarea unor anumite norme sociale (ieșit prin oraș la bere, mâncat chestii doar pentru că alții le mănâncă), pentru ca eu să reușesc să slăbesc și să mă bucur de mai multă energie și vitalitate.
Așadar înainte de a lua o decizie privind buzunarul tău propriu, fie că îți cumperi un produs, investești într-un serviciu sau te lansezi într-o afacere, asigură-te că e ceva de care chiar ai nevoie sau ai toate informațiile necesare.


Cum să te asiguri că nu iei o decizie proastă

  1. Informează-te din mai multe surse (pe măsură ce dai de mai multe, adevărul începe să se contureze)
  2. Cere întotdeauna feedback celor care se pricep mai bine, sunt mai bine informați sau nu au niciun interes direct în achiziția ta
  3. Bazează-ți deciziile pe numere, statistici și afirmații care pot fi verificate
  4. Lasă intuiția deoparte și mergi pe logică
  5. Mergi dincolo de marketing-ul frumos care e acolo doar ca să te seducă și încearcă să înțelegi dacă ai nevoie cu adevărat de un lucru sau nu
  6. Decizia o iei întotdeauna tu, nu te baza pe alții să ia deciziile pentru tine
  7. Nu te grăbi, caută să iei întotdeauna una o decizie informată
  8. Nu judeca la cald, emoțiile te pot conduce ușor înspre o decizie proastă
O ultimă precizare despre produsele informaționale
Mult prea multe produse informaționale reprezintă doar colecții de articole luate de pe net, traduse și rearanjate într-o formă mai convenabilă.
Uneori merită investiția într-un astfel de produs, dacă te salvează de multe ore sau zile întregi de documentație sau nu ai acces la aceleași informații pe care le are și cel care creează produsul.
Totuși, unele produse care există acolo pe Internet, există doar pentru că undeva cineva e îndeajuns de disperat, bolnav, leneș sau confuz ca să îl cumpere.
Sincer, mi-a fost foarte greu să scriu acest articol, pentru că nu există un proces clar prin care să te asiguri că o chestie nu e țeapă, cineva te manipulează sau cineva se folosește de marketing-ul mincinos.
Totuși există niște semne care ar trebui să te facă măcar să te gândești de 2 ori înainte să dai banii pe ceva sau să te bagi într-o afacere de care nu ești sigur.
Google Search este un tool subutilizat pentru cercetare. Ai la distanță de câteva clickuri adevărul în aproape orice situație.
***
E surprinzător că în 2014, mai există oamenii care se lasă păcăliți de testimoniale false, poze photoshopate și recenzii video în care se vede clar că persoana care vorbește citește de pe o foaie și de oameni care sunt carismatici, vorbesc mult și spun puține.
Dacă ai ajuns la finalul acestui articol, am nevoie de ajutorul tău:
  • dă te rog mai departe acest articol prietenilor tăi de pe Facebook
  • contribuie la acest articol dând un sfat despre cum reușești să te protejezi de manipulare, țepe online și marketing-ul mincinos
  • spune-mi cum poate fi îmbunătățit acest articol
*Prin antreprenori în contextul acestui articol mă refer de fapt “diverși oameni care dau țepe și oameni care vând tot felul de produse informaționale de calitate îndoielnică”.